1872-11 - Skipet Sesostris forlis
November 1872 – Full storm i Nordsjøen.
Mandag 11 november 1872 avgikk barken «Sesostris» (267 K.l.) fra Porsgrunn med
ved til London. Kapteinen var 60 år gamle Paul Eriksen fra Skien og styrmann var
hans sønn Paulus, og sønnen Christian Paus på 18 år var matros. Skipet ble eid
av kapteinen sammen med Blom i Moss og bygget i tre ved verftet «Geo. McKenzie»,
New Glasgow, Nova Scotia, Canada i 1840/41.
Dette skulle bli skipets siste reis.
Det ble full storm i Nordsjøen og skipet fikk problemer på sandbankene utenfor
Grimsby.
I avisa Sheffields Daily Telegraph for mandag 18 november
kan vi lese følgende:
STORMEN PÅ ØSTKYSTEN. FORLIS OG TAP AV FJORTEN MENNESKELIV. Great Yarmouth,
lørdag. En lommebok har blitt plukket opp på stranden, som inneholder papirer
som tilhører den norske barken Sesostris, som gikk tapt torsdag på Smith's
Knowl, 20 miles fra Yarmouth. Mannskapet, 14 i tallet, gikk tapt. En gutt ble
plukket opp av dampskipet Leeds og ført til Grimsby i går. Stranden i flere kilometer
er strødd med vrakrester og deler av skip som har gått tapt i nærheten i løpet
av de siste dagene.
Ytterligere utførlig informasjon kommer frem i avisa Cardiff
Times for lørdag 23de:
TAP AV SESOSTRIS OG FJORTEN MENNESKELIV. Ytterligere detaljer om det
katastrofale forliset, som i et kort telegram dukket opp i går, er gitt av den
eneste overlevende sjømannen på den norske barken Sesostris, kaptein P.
Ericksen, 550 tonn register, fra Moss Norge. Barken forlot Porsgrund mandag i
forrige uke med en last ved, med kurs for London, og opplevde et voldsomt vær
frem til tirsdag, som økte til orkan fra Ø.N.Ø., med hagl og regn og fortsatte
hele onsdagen, og klokken ett om natten torsdag traff skipet Smith's Knoll Sand
ni miles Ø. N. for Newarp fyrskip, og ble stående på enden, og tolv av femten
av mannskapet ble skylt over bord på det tidspunktet, inkludert kapteinen. De
resterende tre surret seg fast til riggen. Klokken halv elleve samme morgen ble
de sett av dampskipet Leeds, som sendte livbåten sin langs siden, men bare én
mann klarte å komme seg opp i båten. For hver bølge dyppet mastene seg i de
stormende bølgene, og hele bekledningen til mennene, som hang døde i riggen,
ble på denne måten strippet av. En annen fikk tak i båtens tau, men på grunn av
skipets bevegelser ble han truffet i vannet av en av mastene, og ble ikke sett
igjen. På vei tilbake til dampskipet kantret livbåten og gikk tapt, men
heldigvis ble alle mann plukket opp av dampskipet, inkludert mannen som ble
reddet fra barken. Kaptein Lamplough og mannskapet på Leeds fortjener stor ros,
spesielt de mennene som i en slik forferdelig storm bemannet livbåten og viste
så mye ureddhet, og på den måten selv med nød og neppe unngikk en vanngrav.
Barken ble et totalt vrak.
I Fredrikstads Tilskuer ser vi at den eneste overlevende
etter forliset er den 22 årige Hans Martin Hansen fra Fredrikstad.
Som anerkjennelse ble kapteinen på «Leeds» Lamplough og styrmannen Thomas
Compion tildelt hver sin kikkert, samt at mannskapet i livbåten, matrosene John
Ellis, Samuel Boldwin, Frank Cortes og Francois Bernoin for som anerkjennelse
for sin dåd, 2 pund hver.
Eier av original/Kilde | Britiske aviser online |
Linket til | skipsfører Paul Eriksen; Christen Paus Paulsen; Paulus Paulsen |